Veelgestelde vragen over hypotheken

  • De maandtermijn van je hypotheek wordt in de 1e week van elke maand geïncasseerd. Onderstaand vind je de incasso data voor 2024. Afhankelijk van je bank kan het bedrag enkele dagen later worden afgeschreven van je rekening. Dit bedrag bestaat uit de maandelijkse rente en/of aflossing op je hypotheek.

    Tip: je kunt de geplande incasso ook inzien op de internetbankieren-omgeving van je betaalrekening. Afhankelijk van je bank vind je deze in internetbankieren onder ‘geplande incasso’s’ of ‘geplande afschrijvingen’.


    Incasso data 2024
    4 januari
    1 februari
    1 maart
    4 april
    2 mei
    3 juni
    3 juli
    1 augustus
    3 september
    2 oktober
    1 november
    3 december

  • De meeste jaaroverzichten kan je begin februari downloaden via Mijn BLG en onze app. Heb je geen Mijn BLG of app? Dan ontvang je je jaaroverzicht uiterlijk half februari per post.

    Kijk hier voor meer informatie en precieze data

  • Dit kan eenvoudig via Mijn BLG of de BLG Wonen app. Ga naar je hypotheekoverzicht en klik op 'Incassorekening aanpassen'.

    Lees alles over je incassorekening wijzigen

  • Dit regel je eenvoudig in Mijn BLG of de BLG Wonen app. Ga naar je hypotheekoverzicht in de online omgeving en klik op 'Tussentijds rente aanpassen'. Je krijgt een overzicht van de kosten en de nieuwe maandverplichting.

    Kijk hier voor meer informatie over het eerder aanpassen van je rente

  • Als je via Mijn BLG of de app een bouwdepotdeclaratie hebt ingediend, krijg je een e-mail als ontvangsbevestiging. We verwerken je declaratie binnen 2 werkdagen. Zodra de declaratie is verwerkt kun je deze terugzien in Mijn BLG en de app. Is je declaratie afgekeurd? Dan krijg je van ons een e-mail met meer informatie.

    Meer weten over een bouwdepot bij BLG Wonen, bijvoorbeeld hoe lang je het bouwdepot kan gebruiken? Bekijk hier alle veelgestelde vragen over het bouwdepot.

  • Dit regel je eenvoudig in Mijn BLG of de BLG Wonen app. Open het hypotheekoverzicht en klik op 'Extra aflossen'. Vervolgens geef je aan hoeveel en op welk leningdeel je extra wil aflossen. Zodra je aflossing is verwerkt, krijg je van ons een e-mail als bevestiging. Als de aanvraag voor de 23e binnen is, incasseren wij de aflossing de 1e van de volgende maand van je rekening.

    Lees meer over extra aflossen

  • Dit regel je zelf in Mijn BLG of de BLG Wonen app bij 'Zelf regelen' > 'Contactgegevens'.

    Lees meer over adres wijzigen

Woordenlijst

Als de verkoopwaarde van je huis hoger is dan je hypotheek, dan heb je een overwaarde op je huis.
Het bouwdepot is een aparte rekening bij je hypotheek voor de bouw van je huis of verbouwingskosten.
Een huishouden bestaande uit één of meer personen die meer dan 33% van het netto besteedbare inkomen uitgeeft aan (huur) woonlasten.
Hypotheekrente is de rente die je betaalt over je hypotheek; de lening voor je huis. Hoe lager de rente, hoe lager je hypotheeklasten.

Veelgestelde vragen over banksparen

  • BLG Wonen is onderdeel van de Volksbank. Binnen de Volksbank zijn wij dé expert in hypotheken. de komende jaren willen we ons steeds meer richten op hypotheken en daarom stoppen we met het aanbieden van nieuwe bankspaarrekeningen.
  • Voor lopende opbouwrekeningen en uitkeringsrekeningen verandert er niets. Je behoudt de voorwaarden en service die je van ons gewend bent. Na 1 juni 2023 kun je gewoon blijven bijstorten, sparen of beleggen en een inkomende- of uitgaande waardeoverdracht doen. Alleen het omzetten van je lopende opbouwrekening naar een uitkerende rekening van BLG Wonen is straks niet meer mogelijk. Stap je na 1 juni 2023 over van een opbouwrekening naar een uitkeringsrekening bij een andere verzekeraar, bank of beleggingsinstelling? Dan rekenen wij hiervoor geen € 150 overdrachtskosten. Je adviseur kan je helpen bij het kiezen van een uitkeringsrekening bij een andere partij.
  • Je kunt het saldo op je Aanvullend Pensioen Opbouwrekening laten uitkeren met een Aanvullend Pensioen Uitkeringsrekening bij een andere bank, verzekeraar of beleggingsonderneming. Die open je zelf bij die partij of via je eigen adviseur.
  • Je kunt het saldo op je Aanvullend Inkomen Opbouwrekening laten uitkeren met een Aanvullend Inkomen Uitkeringsrekening bij een andere bank, verzekeraar of beleggingsonderneming. Die open je zelf bij die partij of via je eigen adviseur.

Veelgestelde vragen over Mijn BLG en de BLG Wonen app

  • Je inloggegevens kan je zelf opvragen via onze website.

    Heb je nog geen account? vraag deze dan eerst aan. Na je aanvraag ontvang je van ons een gebruikersnaam en wachtwoord. Deze gebruik je als je voor de eerste keer inlogt. We vragen je bij het eerst bezoek om je wachtwoord meteen te veranderen. Je kunt ook je gebruikersnaam aanpassen.

    Tip: registreer je ook gelijk de BLG Wonen app? Dan kun je voortaan ook inloggen met de QR code van de app.

    Mijn BLG aanvragen

    Download de app

  • In Mijn BLG en de app vindt je informatie vinden over alle producten die je bij ons hebt. Je ziet er bijvoorbeeld je komend maandbedrag en het jaaroverzicht. Ook kan je een heleboel zaken zelf online regelen. Klanten gebruiken Mijn BLG of de app onder andere voor het doen van extra aflossingen of om een nieuwe woningwaarde door te geven. En wist je dat je met de QR code van de app snel en gemakkelijk in kan loggen in Mijn BLG?

    Bekijk hier alle mogelijkheden in Mijn BLG en de BLG Wonen App

  • De BLG Wonen app installeer je direct op je smartphone of tablet met dit eenvoudige stappenplan:

    1. Download de BLG Wonen app in de App Store (iOS) of via Google Play (Android)
    2. Open de app en kies je naam
    3. Stel zelf een mobiele pincode in
    4. Kies op welke manier je wilt aanmelden: door middel van gebruikersnaam en wachtwoord, of met je hypotheeknummer
    5. Doorloop de stappen verder in de app
    6. Bevestig de aanmelding met de eerder gekozen mobiele pincode
  • Als je een verzoek voor een wijziging van je hypotheek of (bank)spaarrekening online aan ons doorgeeft, krijg je altijd een ontvangstbevestiging via e-mail. Hierin staat wat je verder van ons kunt verwachten. Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op via 046 - 478 88 88. We helpen je graag.